Algemene ledenvergadering 14 maart 2024

Geschreven op
16 juli 2024
Categorie

Tijdens de Algemene Ledenvergadering van de Association Bourgondische Zaken (hierna: BZ) kwamen de volgende onderwerpen aan de orde.

Samenstelling team

Het team dat zorgt voor het verschijnen van het magazine en het beheer van de website is uitgebreid. Naast de hoofdredacteur en de redactie is er een werkgroep website in het leven geroepen. De voorzitter stelt deze mensen voor.

De financiën

Het beheer van de financiën is uitgebreid, de ledenadministratie wordt vanaf 1 januari 2024 bijgehouden door twee vrijwilligers.
Uit het financieel jaarverslag van blijkt dat BZ er redelijk goed voor staat. De financiële reserve is gegroeid met 750€ en bedraagt nu 3.500€. Streefbedrag voor de reserve is 4.000€. Wel heeft BZ te kampen met stijgende kosten onder andere voor porto en drukwerk. De inkomstenbronnen voor BZ zijn de advertentie-inkomsten en de bijdragen van de leden. Per 1 januari 2024 zijn dat er 766. Daarnaast ontving BZ in 2023 een subsidie van 2.500€. Deze is grotendeels besteed aan de vernieuwing van de website.

Contributieverhoging

In 2024 krijgt de vereniging geen subsidie, dat betekent ten minste 2.500€ minder inkomsten. Gezien de stijgende kosten voor drukwerk en porto is het budget voor 2024 erg krap. Het zou prettig zijn als de inkomsten groeien. Dit kan bereikt worden door groei van het ledental en het organiseren van extra activiteiten. Toch is een contributieverhoging noodzakelijk. Na een discussie over de gewenste stijging wordt besloten dat de contributie met 5€ verhoogd wordt naar 35€ per jaar.

Algemene Voorwaarden

De Algemene Voorwaarden zijn geactualiseerd. De nieuwe versie wordt goedgekeurd met algemene stemmen.

Herverkiezing bestuur

Het huidige bestuur wordt met algemene stemmen herkozen. De voorzitter kondigt aan dat zij per 1 januari 2025 stopt met haar werkzaamheden. De secretaris stelt zich volgend jaar niet meer herkiesbaar. Dit betekent dat er twee vacatures zijn.

Redactie en website

Het vele werk dat verzet wordt door de altijd weer zeer geïnspireerde redactieleden en de hoofdredacteur resulteert ieder kwartaal weer in een prachtige editie van ‘’Bourgondische Zaken”. Het is geweldig dat een team van vrijwilligers een kwaliteitsblad maakt.
Aan de vernieuwing van de website wordt hard gewerkt. Er wordt naar gestreefd dat de vernieuwde site medio mei gelanceerd wordt.

Missie en Visie van BZ

Wijzigingen in het beleid van de vereniging BZ moeten in het verlengde liggen van de Missie en Visie. In concept zijn deze aanwezig.

Missie
Het met elkaar in contact brengen van Nederlandstaligen, die (willen) wonen in de Bourgogne, met de bestaande gemeenschap waardoor mensen zich thuis voelen.
De kernwoorden van de Missie zijn contact en thuis voelen.

Visie
Het vergroten van wederzijds begrip door het stimuleren van informatie-uitwisseling en samenwerking tussen bewoners, organisaties en groeperingen in de Bourgogne.

Contactenkaart

Voorstel is om te inventariseren met welke andere verenigingen BZ contact heeft, wat hun activiteiten zijn en wat we voor elkaar kunnen betekenen. Dit alles in verlengde van de Missie en Visie.

Naamswijziging magazine

De volgende naamswijzigingen worden voorgesteld en met algemene stemmen goedgekeurd.
• Het blad heet voortaan “BZ magazine”.
• De website “BZ website”.
Beide zijn een uitgave van de Association Bourgondische Zaken.

Verslag: Elsa Telder

Interessante artikelen: