Wie zit er achter de tekeningen op het sluiswachtershuis in Vincelles?

Geschreven door
Aart Sierksma
Geschreven op
8 oktober 2018
Categorie
sluiswachtershuis
[av_image src=’https://bourgondischezaken.com/wp-content/uploads/2016/05/vertaling.png’ attachment=’3414′ attachment_size=’full’ align=’left’ styling=” hover=” link=” target=” caption=” font_size=” appearance=” overlay_opacity=’0.4′ overlay_color=’#000000′ overlay_text_color=’#ffffff’ animation=’no-animation’ av_uid=’av-24ccj9′][/av_image]

Langs het canal du Nivernais, vlakbij het dorp Vincelles, vind je het oude sluiswachtershuis van Rivottes. Er is daar iets bijzonders aan de hand. Het is gedeeltelijk bedekt met tal van kunstzinnige tekeningen en portretten.

De fietsroute langs het canal du Nivernais is een populaire route voor wandelaars en vooral fietsers. Vijftien kilometer ten zuiden van Auxerre vind je sluis nummer 72. De meeste mensen fietsen er gewoon voorbij, maar als je even stopt zie je het direct. Vreemde figuren (waaronder twee engelen en een vampier) kijken je aan… En als je heel goed zoekt, ontdek je een kleine handtekening die nauwelijks zichtbaar op een van de stenen is geschreven.
Deze tekeningen zijn in 2013 gemaakt door Hervé Vilette. Deze 48-jarige Icaunais, geboren in Tanlay, woont nu in Lucy-sur-Cure. “Ik heb twee jaar, tijdens het zomerseizoen, de doorvaart bij de Rivottesluis geregeld als sluismeester”, zegt hij. “Ik hield erg van de omgeving, van de uitgestrektheid en de mooie, rustige plek. Ik herinner me nog dat de slinger (ook wel spindel genoemd) van de vergrendeling moeilijk te hanteren was. Het was hard werken om de boten doorgang te verlenen.”

Hervé Vilette profiteerde van zijn vrije tijd. Sommige dagen waren erg rustig. “Eén van de dingen die ik in die tijd geleerd heb is fietsen op een éénwieler. Ik speelde ook veel gitaar, nam foto’s, las boeken en tekende. Tijdens het tweede seizoen, in de zomer van 2013, ben ik begonnen met mijn eerste tekeningen te maken op het sluiswachtershuis. Ik schilderde al sinds 1996.”
“Op een dag zei ik tegen mezelf: ik moet de aandacht van de watersporters trekken. Ik maakte m’n eerste tekening met potlood. Ik wilde natuurlijk het huis niet beschadigen. De tekeningen konden makkelijk weer met een gummetje uitgeveegd worden.”

Zijn allereerste tekening is geïnspireerd op een schilderij van Jeroen Bosch (begin 16de eeuw). Op de pilaar rechts van de ingang tekende Hervé Vilette een detail van het schilderij: drie grimassende personages uit het werk ‘De kruisdraging’.
“Later ging ik op een stoel staan om twee portretten op de gevel te maken”, vervolgt de kunstenaar. Het zijn twee humoristische uitvoeringen geworden. ‘Notre-Dame de Rivottes’ en een Romeins karakter met de titel ‘eerste sluismeester uit 204 voor Christus’ zijn geweldige vondsten.
De tekeningen (ongeveer tien in totaal) hadden hun effect: “Toen ik ter plekke aan het werk was kwamen de toeristen van hun boot en fotografeerden de tekeningen”, legt Hervé Vilette uit. “De sluiswachter die het seizoen na mij in dienst was heeft ook een tekening toegevoegd. Bijzonder toch? Ik denk dat we meer aandacht zouden kunnen schenken aan elk sluiswachtershuis door bijvoorbeeld kunstroutes aan te bieden langs het canal du Nivernais.”

Aart Sierksma

Bron: l’yr, Qui se cache derrière les étranges dessins de la maison éclusière à Vincelles? [Marc Charasson]